Pohdintaa kriisityöstä ja vähän sen sivustakin..
Kuinka
kohdata valtavan kriisin juuri kohdannut ihminen tai perhe? Mitä sanoa lapsensa
menettäneelle vanhemmalle tai vanhempansa menettäneelle pienelle lapselle?
Kuinka voisin työntekijänä auttaa ihmistä käymään kriisin vaiheita ja sen
herättämiä tunteita? Jos itse menettäisin odottamattomasti läheiseni tai olisin
kokenut jotain muuta todella surullista tai traumaattista, mitä kukaan voisi
tehdä tai sanoa helpottaakseni oloani?
Minulle on
jotenkin kovin luontaista asettua toisen ihmisen asemaan ja herkästi pohdin ja
aistin toisten ihmisten läpikäymiä tunteita. Se on ehkä yksi syy miksi koen
valtavat kriisit todella haastavana. Omat läheiseni ovat minulle niin valtavan
tärkeitä ja ajattelen, että heidän menettämisensä olisi kamalinta mitä tiedän.
Tunteet, joita sellaisessa tilanteessa herää, olisi jotenkin niin suuria, etten
oikein tiedä kuinka niihin itsekään suhtautuisin? Kuinka niistä voisi
selviytyä?
Suuri kriisi tai läheisen menetys on minulle oikeastaan tilanteena
melko vieras. Olen onnellisessa asemassa, etten ole joutunut koskaan
vastaavaan, noin vakavaan tilanteeseen. Läheiseni ovat elossa. Läheisessä
muistissa on kuitenkin pelko ja huoli, kun se läheisin ihminen joutui
onnettomuuteen, josta onneksi selvittiin sillä kuuluisalla säikähdyksellä.
Huomaan sen kuitenkin vaikuttaneen elämääni jotenkin, pelko tärkeimmän ihmisen
menettämisestä kävi mielessä todellisena. Huomasin herkistyväni entistäkin
enemmän tilanteissa, joissa jonkun läheinen on menehtynyt tai jotain ikävää on
sattunut. Jotenkin tämä on konkretisoinut minulle sen omien tunteiden
tarkastelun tärkeyden.
Kuinka itse voisin auttaa toista, joka on ehkä kohdannut
sen pahimman pelkonsa, kun se on samalla minunkin pahin pelkoni?
Toisaalta osaan tässä kohtaakin asettua toisen asemaan: mitä itse haluaisin
minulle sanottavan? Ymmärrän, että läsnäolo, empaattisuus ja ehkä tilanteen
realisointi sekä turvallisuuden tunteen luominen on ne keinot, jotka voivat
auttaa. Mitkään yksittäiset sanat tai konstit eivät tilannetta paranna, eikä
olemassa ole taikasauvaa, joka saisi sen pahan olon katoamaan. Tunteiden on
annettava tulla ja ehkä kriisityössä olennaista onkin auttaa sietämään,
kestämään ja sanoittamaan tunteita ja ehkä jollain tapaa antaa lupa erilaisille
tunteille.
Kriisin
vaiheiden ja eri vaiheissa tavallisesti heräävien tunteiden ymmärtäminen
varmasti helpottaa kriisityön tekemistä, mutta ajattelen, että kriisityössä
erilaisten omien sekä kriisissä olevien ihmisten tunteiden sieto on avain
asemassa. Sen vuoksi en tartu tässä tekstissä teoreettisesti kriisiin, sen eri
muotoihin tai vaiheisiin vaan kirjoitan omien tunteiden tunnistamisesta ja
dialogisuudesta ja niiden merkityksestä.

Mentalisaatio
on kykyä pitää oma ja toisen mieli mielessä. Kykyä ajatella, mitä ja miten itse
ajattelee tai mitä toinen voisi ajatella. Se on tiedostettua ja
tiedostamatonta, jatkuvaa, automaattista tulkintaa ja ymmärrystä toisen ihmisen
käyttäytymisen takana olevista mielentiloista. Se vaatii monimutkaista
kognitiivista prosessointia, mutta se on enimmäkseen esitietoista,
kuvitteellista mielen toimintaa. Se on enimmäkseen nopeaa, intuitiivista
tunnereagointia.
Hyvää mentalisointia on se, että ymmärtää kuinka hämärän
peitossa nuo mielentilat voi meiltä itseltämme joskus olla. Hyvää
mentalisaatiota on myös kyky säilyttää oman minän rajat vahvojen tunteiden
keskellä sekä uskallusta näyttää kaikkien tunteiden kirjo intiimeissä suhteissa.
Hyvä mentalisaatiokyky näkyy myös kykynä antaa anteeksi ja suvaita myös
konflikti. Se on aitoa kiinnostusta toisen mieltä kohtaan ja uskallusta
reflektoida toisen ajatuksia ja tunteita avoimesti ja uteliaasti, ilman
varmuutta ja tietämistä.
Mentalisoiminen
opitaan sosiaalisissa ympäristöistä, mutta se vaatii myös perinnöllistä
taipumusta. Mentalisaatiokyvyn katsotaan olevan myös melko tiivisti sidoksissa
kiintymyssuhdeprosessiin ja lapsuuden varhaisiin vuorovaikutuksiin ja
vanhempien kykyyn vastata vauvan tarpeisiin. Mentalisaatio ongelmat taas voivat
aiheuttaa ongelmia ihmissuhteissa, lisätä ahdistusta ja altistaa
mielenterveyden häiriöille. Puutteet mentalisoinnissa voivat myös altistaa
huonoille ihmissuhteille, ja ne taas entisestään vaikeuttavat mentalisointia.
Terapeuttisessa työssä asiakkaan mentalisointikyvyn kohottamisella voidaankin
katsoa olevan suuri hyöty ihmissuhteiden helpottamiselle ja hyvinvoinnin
lisäämiselle.
Reflektio ja
reflektiivinen kyky on mentalisaatiota käytännössä: Se on aktiivista ja
tietoista pohdintaa ja halua ymmärtää toisen kokemuksia, uskomuksia, ajatuksia,
tunteita ja toiveita sekä ymmärrystä niiden vaikutuksesta käyttäytymiseen.
Jokaisella ihmisellä on oma, erilainen mielen sisäinen maailma, joka vaikuttaa
ajatuksiimme, toimintaamme ja tunteisiimme. On tärkeää tarkastella, kuinka omat
mielentilat vaikuttavat vuorovaikutukseemme, ja kuinka toisten mielentilat taas
vaikuttavat heidän vuorovaikutukseensa sekä molempien erilliset mielentilat
vaikuttavat dialogissa yhteiseen vuorovaikutukseen.

Reflektiivisyys
työotteena keskusteluissa on luonteeltaan dialogista. Dialogi on moniäänistä,
vastavuoroista keskustelua, jota määrittää pyrkimys yhteisymmärrykseen,
tarkoitukseen tai merkitykseen. Dialogi ei tarkoita sitä, että keskustelun
osapuolet ovat samaa mieltä, vaan että kaikilla osapuolilla on näkemys, jota
voidaan avoimesti tarkastella ja ottaa huomioon.
Dialogissa jokainen saa olla
aidosti oma itsensä ja sanoa avoimesti oman mielipiteensä ja näyttää tunteensa.
Dialogissa on turvallinen ilmapiiri ja vaikeistakin asioista voidaan puhua.
Kaikki keskustelussa mukana olevat ja heidän ajatuksensa ovat tasavertaisia.
Reflektiivisyys dialogissa poissulkee sen, että olisi olemassa vain yksi ainoa oikea
totuus. Se antaa äänen kaikille näkökannoille. Reflektiivistä työotetta kuvaa
kiinnostuneisuus ja halu ymmärtää mitä toinen ajattelee ja tuntee. Empatia on
siis olennainen osa reflektiota. Joskus reflektio voi olla hämmästelyä ja
ihmettelyä: kaikkiin kysymyksiin ei tarvitse olla valmiita vastauksia, eikä
asioista tehdä oletuksia tai tulkintoja, vaan ollaan avoimia kaikkien
ajatuksille ja tunteille.
Reflektiivinen työntekijä näkee keskustelun matkana,
joka on yhtä tärkeä kuin päämäärä, eikä aktiivisesti etsi tilanteeseen nopeaa
ratkaisua. Hän on asiakkailleen lempeä ja tasavertainen sekä arvostaa heitä ja
on aidosti kiinnostunut. Itsereflektiota voidaan hyödyntää myös keskusteluissa
tuomalla oma tunne tai havainto mukaan keskusteluun: ” minulle tuli nyt tunne,
että täällä on nyt paljon kiukkua ja suuttumusta, mitä mieltä te muut olette? ”

LÄHTEET:
Haarakangas.
2009. Parantava puhe
Bateman
& Fonagy. 2014. Mentalisaatioon perustuva hoito epävakaan persoonallisuuden
hoidossa.
Luentomateriaalit
vahvistuva vanhemmuus kurssilta: 1. kontaktikerta : Mentalisaatio. Kiiskilä,
Raitio, Pohjolainen.
Salli Saarin
Kriisityön koulutuspäivä 26.5.2015 – luentomateriaalit
Dialogisuus.
luentomateriaali. Kuhanen & Raitio
Kommentit
Lähetä kommentti