Muutosvaihemalli ja motivoiva haastattelu
Motivaatio
on päihdehoitotyössä keskeinen käsite ja kiinnostava kohde sekä sen puute usein
myös turhautumista aiheuttava asia. Kognitiivisen teorian mukaan
motivaatio on vuorovaikutuksessa vaihteleva ilmiö, joka sisältää useita
ulottovuuksia. Motivaatio voidaan nähdä haluna ja kykynä sitoutua muutokseen ja
pyrkiä toimimaan tavoitteellisesti kohti päämäärää. Motivaatio ei ole
persoonaan sidottu, vaan tila, johon voidaan vuorovaikutuksella
vaikuttaa. Motivaatioon voidaan vaikuttaa sitä herättelevästi ja kasvattavasti,
mutta valitettavasti myös heikentävästi kielteisellä vuorovaikutuksella.
Työntekijällä on siis aina vaikutusta asiakkaan motivaatioon.
Motivaatioon voi vaikuttaa sekä sisäiset että ulkopuoliset tekijät.
Motivoinnin
tarkoitus on vahvistaa ihmisen sisäisen motivaation heräämistä ja auttaa häntä
löytämään voimia ryhtyä oman elämänsä herraksi, elämään omaa, hänelle
mielekästä elämäänsä. Motivaation puutteen sanotaan olevan monesti syynä hoidon
epäonnistumiseen, mutta hoidon tavoitteeksi voitaisiinkin määritellä joskus
myös jo potilaan motivaation herääminen.
Päihdehoitotyössä
motivaatio rakentuu vähitellen monen prosessin kautta, joista ensimmäisenä ja
olennaisimpana on yhteistyösuhde, jota ilman ei hoitokaan pääse alkua
pidemmälle. Aiemmassa blogitekstissäkin kuvasin yhteistyö/hoitosuhteen
merkitystä päihdehoitotyössä ja se on olennaisessa asemassa siis myös
motivoinnin kannalta. Ennen varsinaista motivaatiotyöskentelytä luodaan
luottamuksellinen suhde, jossa asiakasta ymmärretään ja saadaan hänelle kokemus
hyväksytyksi, kohdatuksi ja kuulluksi tulemisesta. Nämä asiat pikkuhiljaa
nostattavat luottamusta ja muutosvalmiutta. Motivointi mahdollistuu vasta
riittävän luottamuksen synnyttyä vuorovaikutussuhteessa. Kun asiakkaan
elämäntilanteesta ja kokemuksista ollaan kiinnostuneita, hän voi tuoda ilmi
tarpeensa ja huolensa ja hänellä on itsellään aikaa pohtia omia tavoitteitaan
ja arvojaan.
Toisena
vaiheena motivaation rakentumiselle voidaan nähdä fokusointi. Fokusoinnilla
haetaan yhteistä suuntaa ja tarkoitusta työskentelylle. Yhdessä voidaan sopia
mistä asioista puhutaan niin, että molemmat tuovat keskusteluun uusia
näkökantoja. Asiakkaan tahtiin eteneminen on tärkeää, mutta hoitaja toimii
lujan ystävällisesti ja johdonmukaisesti tuoden keskusteluun haastaviakin
asioita. Hyvän keskustelun avulla asiakas löytää pikkuhiljaa
muutostarpeita.
Herättelyvaiheessa
muutosmotivaatio on herännyt ja suunta muutokselle on selvinnyt. Asiakkaalla on
halua ja valmiutta muuttua, mutta käytännön toimivat keinot saattavat uupua.
Tässä vaiheessa asiakasta tuetaan tulemaan valmiiksi, halukkaaksi ja
kykeneväksi motivoivan työtavan ja kohtaamisen avulla. Tässä kohtaa on tärkeää
ja hedelmällistä työskennellä asiakkaan muutoshalun kanssa ja muuttaa halu
toiminnaksi. Kuunnellaan erityisen tarkasti muutospuhetta ja annetaan
palautetta asiakkaalle tämän toiminnasta.

Alueellisen
päihdepäivän yhtenä puhujana oli Leena Paasikangas aiheesta motivoiva
haastattelu.
Paasikangas
painotti motivoivan työtavan olevan asiakaskeskeistä. On syytä muistaa ja
huomioida, että ihmisiä kiinnostaa vain itselle hyvät syyt muutokseen.
Siitäkin huolimatta ulkoinen motivaatio voi joskus olla reitti sisäiseen
motivaatioon, joka on tavoitteena motivoinnilla. Tavoitteena on, että asiakas
alkaisi itse tarkkailla itseään. Tehdä havaintoja ja johtopäätöksiä itse
itsestään. Motiivit siis heräävät asiakkaassa itsessään, ei työntekijästä.
Paasikangas
kuvasi kolmenlaisia inhimillisiä tarpeita, joita huomioimalla voidaan luoda
muutokselle mahdollinen ympäristö :
1) Halu
vaikuttaa oman elämän valintoihin = Autonomian tarve
2) Halu olla
vuorovaikutuksessa, tulla hyväksytyksi ja välittää = Sosiaalisuuden tarve
3) Halu
vaikuttaa lopputulokseen, kokea onnistumisen ja osaamisen tunteita =
Kompetenssin tarve
Motivoivalla
haastattelulla tai työskentelyllä on empaattinen ja hyväksyvä ilmapiiri. Hyväksytään
ja huomioidaan myös päihteen tuomat hyödyt asiakkaalle,joten välttämättä ei
ole hedelmällistä aloittaa päihteiden haitoista. Motivointi ei ole
neuvontaa, tietämistä, väittelemistä tai asettumista asiakkaan
yläpuolelle. Motivointi on reflektiivistä työskentelyä, avoimien kysymyksien
esittämistä, aitoa kuuntelua ja läsnäoloa. Muutospuhetta herätellään ja
kuunnellaan sekä siihen tartutaan. Vastarinta ja vastustus kuuluvat asiaan ja
niitäkin voidaan hyödyntää reflektion tai joskus huumorinkin avulla.
Muutoksen
vaiheet :
Muutosvaihdeiden
ymmärtäminen on päihdetyössä olennaista asiakkaan ristiriitojen ja epävarmuuden
tunteiden ymmärtämiseen liittyen muutokseen ja asennoitumiseen. Riippuvuudesta
irtaantuminen on todella pitkä prosessi ja uuden elämäntavan omaksuminen vaatii
todella paljon työtä ja tukea mukana olevilta osapuolilta. Muutosvaihemalli
toimii hoitajan ajattelun ja hoidon suunnittelun sekä toteutuksen taustalla.
muutosvaihemalli: päihdelinkki.fi
ESIHARKINTAVAIHEESSA
asiakas ei vielä ole tunnistanut ongelmaansa, eikä ole kiinnostunut muuttamaan
käyttäytymistään. Avuntarvetta asiakas ei välttämättä itse tunnista, mutta
läheiset saattavat olla toiminnasta huolissaan ja kokea tilanteen
ongelmalliseksi. Esiharkintavaihe voi kestää vuosia ja asiakas voi olla hoidon
piirissä omaisten, työnantajan, lastensuojelun tai muun viranomaisen pyynnöstä
tai velvoitteesta. Hän ei vielä tunnista ongelmaa tai päihteiden kielteisiä
vaikutuksia elämäänsä, vaikka puolison kanssa ristiriidat lisääntyisivät tai lapset
oireilisivat, syy on muualla kuin päihteen käytössä.
HARKINTAVAIHEESSA
ongelmaa aletaan tiedostaa. Huoli herää omasta terveydestä, ihmissuhteista ja
työstä. Ajatuksia valtaa toisaalta-toisaalta ajattelu ja ristiriitaiset
tuntemukset. Haittoja ja hyötyjä pohditaan sekä halukkuus muutokseen vaihtelee
vastustukseen ja taas takaisin muutoshalukkuuteen. Hoitaja voi edistää
muutoshalukkuutta hyväksymällä ristiriidat , mutta samalla nostamalla esiin
asiakkaan tuomia muutostarpeita. Esimerkiksi hyödyt-haitat taulukko on tässä
kohtaa hyvä työväline.
PÄÄTÖSVAIHEESSA
asiakas on havainnut muutoksen edut hyödylliseksi ja haitat suuremmiksi ja hän
tekee päätöksen muutokseen. Tässä vaiheessa asiakas arvioi omia ajatuksiaan,
tunteitaan ja mielukuviaan. Hän valmistautuu sitoutumaan muutokseen.
Konkreettinen suunnitelma ja uhkien sekä myös mahdollisuuksien pohtiminen on
tässä vaiheessa tärkeää. Muutostavoitteiden on tärkeää olla haasteellisia,
mutta mahdollisia ja melko nopeasti hyötyä näyttäviä.
TOIMINTAVAIHEESSA
asiakas alkaa toteuttaa suunnitelmaa. Ristiriitaiset ja vaihtelevat tunteet
kuvaavat tätä vaihetta myös. Hoitaja on tukemassa ja vahvistamassa, auttamassa
löytämään sosiaalista tukea ja kannustamassa raittiuteen. Vieroitusoireita
hoidetaan ja kannustetaan asiakasta selviytymään niistä. Olennaista on pohtia
voimavaroja ja asioita jotka tuovat iloa elämään ja löytää voimaa muutokseen
niistä. Kokemusasiantuntijoiden ja vertaisten tuki on tässä vaiheessa tehokasta
ja vahvistavat muutosta.
VAKIINNUTTAMISEN
VAIHEESSA (ylläpito) uudet toimintatavat on otettu käyttöön selviytymiskeinoja
on löytynyt. Riski palata entiseen on suuri ja asiakas tarvitsee paljon tukea
muutoksen normalisoitumiseen. Asiakkaan pystyvyyden tunnetta tuetaan ja
edelleen pohditaan muutoksen myönteisiä seurauksia. Tärkeää on, että työstetään
myös mahdollisia häpeän ja syyllisyyden tunteita sekä päihteistä ja vanhasta
elämästä luopumisen tunteita. Monilla voi olla masennusta, ahdistusta ja
tuskaisuutta.
Joskus, tai
useinkin repsahdukset, lipsahdukset tai paluu entiseen kuuluvat
muutoksen vaiheisiin. Monet kokevat useita muutosyrityksiä ja onkin syytä
kannustaa ja tukea KAIKKIA muutosyrityksiä ja paluuta takaisin muutoksen
tielle. Retkahdukset ja muut on syytä katsoa oppimistilanteiksi. Olennaista on
tutkia keinoja ennakoimiseen ja riskitilanteiden välttämiseen ja niistä
selviämiseen. Pohditaan miten retkahdukseen päädyttiin ja mitä vaihtoehtoja
olisi nyt toimia eri tavalla? Pettymyksen tunteita on syytä käsitellä, mutta
olennaisinta on suhtautuminen retkahdukseen. Se on vain sivuaskel polulla kohti
ja muutosta ja siitäkin voidaan oppia. Tuomitsematon ja tulevaisuuteen
suntautuva suhtautuminen on hoitajalta tärkein työkalu, jolla muutosvalmius on
mahdollista elvyttää. Retkahduksen jälkeen voidaan palata harkintavaiheeseen ja
hyödyt-haitat pohdintoihin.
LÄHTEET:
Päihdehoitotyö.2015
Päihdelinkki.fi
Kommentit
Lähetä kommentti