Muutama sana vanhemmuudesta ja tunnelukoista
Perheiden vuorovaikutussuhteiden tutkimisen ja
kiintymyssuhteiden pohtimisen koen jotenkin valtavan mielenkiintoisena ja
tärkeänä. Valinnaisena kurssina sairaanhoitajaopinnioissa käyty Vahvistuva
Vanhemmuus oli mielestäni juuri niin asian ytimessä ja todella mielenkiintoista
opiskeltavaa. Harjoittelu lastenpsykiatrialla avasi silmiä ja laittoi entistä
enemän pohtimaan vanhemmuuden taitoja sekä niiden merkitystä lapsen
hyvinvointiin ja tulevaisuuteen.
Jokaisella meistä on syntymästä lähtien omanlainen
persoonallisuus ja temperamenteissa on eroja, mutta ajattelen, että varhaiset
vuorovaikutussuhteet ja perhe vaikuttavat eniten siihen kuinka toimimme toisten
ihmisten kanssa, kuinka näytämme tunteemme ja käsittelemme asioita. Lapsuuden
ja varhaisten ihmissuhteiden ei tietenkään tarvitse olla täydellisiä, eihän
täydellisiä ihmisä olekaan, mutta kuitenkin riittävän hyviä.
Oman ammatillisen kasvun
tukena olen tehnyt tunnelukkotyöskentelyä ja lukenut Avaa Tunnelukkosi-
vapaudu elämään täydesti kirjaa. Nyt kun saimme tehtäväksi pohtia vanhemmuutta
blogiteksteissämme, ajattelin samalla käsitellä tätä teosta, sillä kirjassa
käsittellään hyvin paljon vanhemmuuden teemoja ja mielestäni todella hienosti
ja tarkasti erilaisten tunnelukkojen syntyä lapsuudessa. Tunnelukoista
lukeminen on auttanut minua valtavasti oman itseni, tunteideni ja
käyttäytymiseni tuntemisessa, mutta myös toisten ihmisten käyttäytymisen
ymmärtämisessä. Uskon kuitenkin, että jokaisella on jonkinlaisia tunnelukkoja
ja niitä syntyy myös muiden kuin lapsuuden kokemusten kautta. Läheiset
ihmissuhteet elämässä ovat merkittäviä meille ihmisille aina ja kaltoin kohtelu
näissä suhteissa on varmasti traumaattista myös muina ikäkausina ja jättää
jälkensä meihin. Toki myöhemmin syntyneet lukot tai arvet voivat olla heikompia
ja ehkä helpompia myös työstää.
Tunnelukot vaikuttavat ihmiseen ja tämän toimintaan
paljon, aiheuttaen myös psyykkistä oireilua ja vaikeuksia ihmissuhteissa.
Vanhempien tunnelukot vaikuttavat eittämättä myös heidän lastensa
elämään. Ensimmäiset merkittävät ihmissuhteet toimivat mallina
myöhemmille suhteille elämässämme. Tunnelukkoihin vaikuttavat
perintötekijöiden, ympäristön, perheen , kaverisuhteiden ja lapsuuden
kokemusten ohella toki myös jo edelläkin mainittu tempperamentti. Tempperamentti
säätelee kuinka lapseen suhtaudutaan ja kuinka hän reagoi asioihin. Tunnelukot
kehittyvät lapsuudessa, mutta kertautuvat ja vahvistuvat myöhemmässä
elämässä. Ne ohjaavat meitä salaa: muovaavat tunteitamme, ajatuksiamme
kuten myös käyttäytymistämme ja vuorovaikutustamme. Tunnelukot ovat toistuvia
ja pysyviä, haitallisia teemoja elämässämme ja niitä on hankala, muttei
kuitenkaan mahdoton muuttaa.
Avaa Tunnelukkosi- teoksessa kuvataan jokaisen
tunnelukon kohdalla sen syntyä ja vanhempien ja vanhemmuuden vaikutusta sen
syntyyn lapsuudessa. Kokoan alle tunnelukot ja mainitsen esimerkkejä kuinka ne
Youngin ym. mukaan voivat selittyä tai olla yhteydessä lapsuuden kokemuksiin ja kuinka ne voivat näyttäytyä ihmisen elämässä:
Hylkäämisen tunnelukko– epävakaa
vuorovaikutus vanhempien kanssa : toisinaan välinpitämätön, toisinaan
rakastava, joskus kaltoin kohtelija. Myös ylisuojeleva ympäristö. Vanhemman
menettäminen varhain tai pitkäkestoinen ero äidistä varhaisessa vaiheessa
–> menettämisen pelko ja epävarmuus
läheisimmissä ihmissuhteissa, ylireagointi lyhyissääkin erotilanteissa
Kaltoin kohtelun tunnelukko – Kaikenlainen
laiminlyönti, henkinen ja fyysinen väkivalta ja hyväksikäyttö. vanhempi
pahoinpiteli/käytti hyväksi, nöyryytti, kiusasi, mitätöi, nimitteli, nöyryytti,
nautti kärsimyksestä jne.
–> vaikeus luottaa ihmisiin, oletus että
hyväksikäytetään/satutetaan

–> Kukaan ei tyydytä rakkauden tarvetta ja
yksinäisyyttä, Kukaan ei ymmärrä, kuuntele. Välttelee
seurustelusuhteita/pakenee läheisyyden lisääntyessä, ei uskalla luottaa, että
joku on olemassa häntä varten ja tukee tarvittaessa.
Ulkopuolisuuden tunnelukko– Perhe erilainen
kuin muut, perheessä mielenterveysongelmia? Jatkuvia muuttoja? Etninen tausta
tai uskonto? Erilaiset kiintymyksen kohteet? erilaisuuden/ huonommuuden kokemus
lapsuudessa verrattuna muihin lapsiin. Kiusaamista, hyljeksintää. Erilaisuuden
tunne myös oman perheen sisällä. Vanhemmat tukahduttavat yksilöllisen
kehityksen , arvostelevat lapsen ulkonäköä ja kiinnostuksen kohteita, puhetapaa
tms.
–> Kokee itsensä erilaiseksi, ulkopuoliseksi ja
huonommaksi kuin muut, vertaa itseään toisiin, kiinnittää todella paljon
huomiota epäkohtiinsa, välttelee tilanteita, joissa kokee näyttävänsä
kummalliselta, esimerkiksi esiintyminen tai vieraiden ihmisten kanssa
keskustelu.
Riippuvuuden tunnelukko- Ylihuolehtivat
vanhemmat eivät tue itsenäistymistä, päättävät lapsen puolesta, pitävät lapsen
puolia korostetusti, eikä lapsi opi ottamaan vastuuta tai epäonnistumisen
kautta hallitsemaan elämää. laiminlyövien lasten vanhemmat ajavat lapsensa liian
vaativiin tehtäviin
–> paniikkikohtaukset, torikammo, päätöstenteko
vaikeus, välttelee vastuuta ja uusia haasteita, jatkuvasti kyselee neuvoja
läheisiltä, kokee ettei selviä yksin ja elää toisten ihmisten kautta.
Suojattomuuden tunnelukko – Vanhemman
suojattomuuden tunnelukko, opittu käyttäytyminen, ylisuojelevuus eritoten
sairauksien ja vaarojen varalta. Riittämätön suojelu vanhemmilta,
ei-turvallinen ympäristö. Pelottavat kokemukset maailmasta lapsena:
auto-onnettomuus, vanhemman kuolema tai loukkaantuminen voivat laukaista
lapsena suojattomuuden tunteen: maailma on vaarallinen.
–>pelko hallitsee elämää, tunne että jotain
pahaa tapahtuu hetkenä minä hyvänsä. Riskien ja katastrofien liioittelu . Huoli
terveydestä, taloudesta ja kontrollin menettämisestä sekä vaaroista. Välttelee
vaaroja ja riskejä kohtuuttomasti, elämä rajoittuu. Ahdistuneisuus,
paniikkihäiriöt, kehon tuntemuksien ylitulkinta, pakkoneuroottiset oireet,
taikauskoisuus, päihteiden tai lääkkeiden runsasta käyttöä usein ahdistuksen
lieventämiseen.
Vajavuuden tunnelukko– Rakkaudeton lapsuus,
ankarat vanhemmat. Perheessä kohdeltu kriittisesti, halveksivasti,
rankaisevasti tai vanhempi hyljeksinyt. kokemus, että on pettymys omille
vanhemmille ”et kelpaa mihinkään, olet paha ja tyhjänpäiväinen”, sisaria
arvostettu enemmän. Syyllisyys, että toinen vanhempi jättänyt perheen.
Vanhemman vajaavuden tunnelukko -> nollaamalla lastaan itse voimakkaampi
–> Arvottomuuden tunne: ”vanhemmat olivat
oikeassa kritiikistään”. Häpeän tunne, välttelee ongelmiaan ja niistä
puhumista. Jatkuva alakulo ja surumielisyys, jolle ei tunnu löytyvän selkeää
syytä. Itse ei ehkä ymmärrä, että pahan olon taustalla on kielteinen omakuva.
Masennusta, jossa mukava arvottomuuttta ja vihaa itseä kohtaan. Yrittää
kompensoida tilannetta pyrkimällä täydellisyyteen ,hakee rahaa ja valtaa tai
tunnustusta. Piilottaa todelliset tunteet viimeiseen saakka. Toinen välttelee
ihmissuhteita peittääkseen vajavuutensa, toinen hakeutuu suhteeseen samanlaisen
ihmisen kanssa tai tuntee vetoa ihmisiin, jotka arvostelevat, lyttäävät ja
kohtelevat huonosti.
Epäonnistumisen tunnelukko- Vanhemmat eivät
arvostaneet menestymistä tai vähättelivät sitä. Vertasivat sisarukseen, joka
menestyi. Huonommuuden tunne koulussa verrattuna toisiin. Vanhemmat eivät
asettaneet rajoja, lapsi ei oppinut vastuuta tai itsekuria.
–>Epäonnistumisen tunne. Epäonnistumisten
välttely. Kokemus, että on tuomittu epäonnistumaan. Välttelee kykyjensä
kehittämistä tai uusia haasteita epäonnistumisen pelossa. Alisuoriutujia tai
eivät nauti menestyksestään. Epäonnistumisen tunteen kompensoiminen esimerkiksi
ulkonäöllä tai menestymällä urheilussa tms. Seurustelee menestyneiden ihmisten
kanssa ja elää heidän kauttaan.
Alistumisen tunnelukko- Isä ja äiti
merkittävimmät alistajat, joskus myös ikätoverit ja sisarukset. Vanhemmat
määräsivät elämästä, rankaisivat, uhkalivat tai vihastuivat erimielisyyksistä
reagoiden negatiivisen tunnepitoisesti tai mykkäkoululla.. Läsnäolon puute ja
lapselle liian aikainen vastuu. Oikeuksien, mielipiteiden ja tarpeiden
ignooraus, marttyyriys. Lapsi joutuu varomaan sanojaan ja tekemisiään peläten
vanhempien reaktiota.
–> On vain yksi ihminen jota ei tarvitse
miellyttää : itse, halu olla mieliksi kaikille, uhrautuvuus. Kantaa
vastuun toisten tarpeista. Tietoisuus omasta itsestä hämärtyy, itsekunnioitus
vaurioitunut, vaikea asettaa rajoja tai pitää puoliaan, ei koe olevansa
oikeutettu mihinkään. Mukautuminen, konfliktien välttäminen. kätketty viha,
joka kasaantuu ja saattaa purkautua odottamattomasti pieneltä tuntuvassa
tilanteessa, tai käsitellään muuten, esimerkiksi kiukkuilee jostain muusta
asiasta tai juoruilee. Jotkut korjaavat alistumistaan esimerkiksi
itsekontrollilla, esim syömisen kontrolloimisella ja sairastuvat
syömishäiriöön.
Vaativuuden tunnelukko – Liian tiukat vanhemmat
ja vanhempien ehdollinen rakkaus: rakkauden osoitukset lapsen saavuttaessa
korkeita vaatimuksia. Vanhemmat saavat lapsen tuntemaan häpeää tai arvostelivat
tämän epäonnistuessa täyttää tiukat vaatimukset.Vanhempi mallina tiukoille
vaatimukselle, vanhempien vaativuuden tunnelukko. Vaativuudella kompensoidaan
epäonnistumisen, vajavuuden, ulkopuolisuuden tai epäonnistumisen kokemuksia.
–> Elämä on jatkuvaa painetta ja työtä vailla
iloja. Ei ole aikaa oleiluun tai rentoutumiseen. Vaikeus pysähtyä nauttimaan
menestyksestä. Perfektionismi, omistautuminen asioille ja takertuminen
yksityiskohtiin. Ihmissuhteet voivat kärsiä,kun ei ole aikaa. Laiminlyö myös
fyysiset, sosiaaliset ja emotionaaliset tarpeet suorittamisen vuoksi.
Vaatimukset myös toisille kovat. Turhautuminen, jatkuva stressaantuminen ja
liiallisten töiden ja haasteiden haaliminen ylisuurten odotusten vuoksi
nakertavat mahdollisuuden tyytyväisyyteen ja iloon, rakkauteen ja ylpeyteen.
Oikeutuksen tunnnelukko- Rajojen puute,lapsi
kontrolloi aikuista. Ei opi sietämään vastuuta, epäonnistumisia tai tehtäviä ei
tarvitse saattaa loppuun. Lasta ei ohjata negatiivisten tunteiden ilmaisussa.
Usein vanhemmilla itsellään hankalaa ilmaista tunteita. Riippuvaiseksi
hemmoteltu lapsi. Toisten tunnelukkojen peittäminen oikeutuksella, useimmiten
vajavuuden, tunnevajeen tai ulkopuolisuuden lukkoa.
Hemmotteluun perustuva –>Itsensä kokeminen
erityisenä, ei siedä vastustusta vaan asiat tulee tehdä haluamallaan tavalla.
Ei välitä toisten tunteista tai pittaa sosiaalisista normeista. On tahditon ja
kohtelee toisia huonosti.
Riippuvuuteen perustuva– > Oikeus ripustautua
toisiin ja vaatia huolenpitoa ja vahvuutta toisilta. Jos näin ei tapahdu,
kokemus että on uhri. Pidättelee vihaansa ja mököttää, valittaa ja purkaa
kiukkua lapsen omaisesti. Taloudelliset asiat tai arkiaskareet kuuluvat
toisille.
Impulsiivisuuteen perustuva–> vaikeus hillitä
omia reaktioita ja tunteita tai sisäisiä yllykkeitä. Itsekeskeisyys tunteiden
ilmaisussa. Tylsistyminen ja turhautuminen pitkäjänteisyyttä vaativissa
tehtävissä. Kurittomuus ja mielihalujen mukaan toimiminen ilman seuraamuksien
miettimistä. Itsekontrollin puute voi johtaa äärimmillään rikoksiin.
Jeffrey E. Young & Janet S. Klosko.2009. Avaa
tunnelukkosi- vapaudu elämään täydesti
Kun vanhempi sairastaa psyykkisesti
Tutkimustenkin mukaan vanhemman psyykkisellä
sairaudella on valtava merkitys myös lapsen psyykkeelle ja riski sairastua
psyykkisesti kasvaa hurjiin lukuihin. Diagnoosilla itsessään ei näytä olevan
juurikaan merkitystä lasten oireiluun, vaan enemmänkin sairauden aiheuttamilla
pulmilla vanhemman vuorovaikutukseen ja toimintakykyyn, joista myös yllä
mainitut tunnelukot syntyvät.
Väestön psykiatrisen sairastavuuden ja sosiaalisen
syrjäytymisen taustalla tärkeimpänä polkuna voidaan nähdä juuri vanhempien
mielenterveys –tai päihdeongelman siirtyminen sukupolvelta toiselle. Tämän
kierteen katkaisu ja ehkäisy olisi hyvin tärkeää, sillä se poistaisi valtavaa
taakkaa perheiltä sekä yksilöiltä tietysti ja toisi oletettavasti myös säästöjä
yhteiskunnalle. Palveluja täytyy kehittää ja ilmiötä myös tutkia lisää.
Usein vanhempaa hoitava taho voi olla ainoa, joka
tietää todellisen kuvan vanhemman sairaudesta ja toimintakyvystä, joten
aikuista hoitavien henkilöiden tulisi olla niitä, jotka ottavat myös lapset
puheeksi ja huolehtivat heidän hyvinvoinnista ja palveluihin ohjauksesta
tarvittaessa.
(Solantaus T & Paavonen J. 2009. Vanhempien
mielenterveyshäiriöt ja lasten psykiariset ongelmat)
Kuinka siis hoitajana ottaa lapset huomioon
vanhemman sairastuttua psyykkisesti? Olennaista on toki ymmärtää lasten
kehitystä ja kykyä ymmärtää asioita eri kehitysvaiheissa. Täytyy myös tutustua
lapseen ja tarkastella tämän yksilöllistä kehitystä ja valloilla olevaa
tilannetta ja toimia sen mukaisesti. Vanhempien kanssa on hyvä
keskustella ennen lasten tapaamista ja kartoittaa, miten lapsille on kerrottu
esimerkiksi vanhemman sairaalassa olosta, vai onko lapsi kenties löytänyt
itsemurhaa yrittäneen vanhempansa. Millaisia ovat vanhempien toiveet ja
näkemykset, kuinka lapselle kerrotaan ja mitä kerrotaan sekä myös motivoida
vanhempia avoimuuteen lasten kanssa.
Joskus voi olla että lapset ovat kokeneet
pelottaviakin asioita vanhemman sairastuttua ja ovat ymmällään, peloissaan tai
kokevat syyllisyyttä asioista. Useat lapset hoitavat vanhempaansa ja ottavat
vastuuta, joka ylittää heidän rajansa, jolloin se voi olla haitallista
kehitykselle.
Lapsen mielessä tilanteista muodostuu tarina. On
hyväksi, jos lapsi muodostaa sisäisen tarinan, jossa hän on voinut auttaa
vanhempaa ja tilanteet ovat kääntyneet parhain päin, vaikka pelottavia tunteita
alussa olikin. Lapset saattavat kuitenkin tuntea syyllisyyttä, ja tehdä
johtopäätöksiä, että vanhempi olisi sairastunut esimerkiksi koska lapsi ei
ollut tarpeeksi kiltti ja muodostaa tarinan sen mukaan. On hyvä muistaa myös
se, että lapsen kokemukset sairaalasta voivat olla pelottavia ja niihin voi
liittyä esimerkiksi isovanhemman kuolemaa tai muita pelottavampia asioita.
Lapsi voi pelätä, että vanhempi kuolee sairaalaan, vaikkei kuolema olisi ollut
sairaalantulovaiheessa milläänlailla esillä.
Lapsen kanssa on hyvä keskustella myös ilman
vanhemman läsnäoloa. Puhutaan lapselle vanhemman sairaudesta ja oireiluista
lapselle sopivalla kielellä: käyttäen konkreettisia esimerkkejä, lyhyitä,
selkeitä lauseita. Joskus voi apuna käyttää leikkisyyttä ja huumoriakin.
Toiminnallinen työskentely voi olla lapselle hyväksi: maalaaminen, piirtäminen
ja leikkiminen. Annetaan lapselle sopivalla tasolla hänelle tietoa ja
sanoja kokemistaan asioista ja vanhemman sairaudesta. On tärkeää myös, ettei
lasta yritetä pakottaa tai liikaa painosteta lasta puhumaan vaan käytetään
vaihtoehtoisia menetelmiä, jotta lapsen on turvallinen ja hyvä olla. Joskus
lapsi ei halua tai pysty kovinkaan tarkasti asioista kertomaan, voidaan apuna
käyttää tunnekuvia tai monivalinta kysymyksiä. Tärkeää on, että lapsin ääni
tulee rehellisesti kuuluviin, että lapsella on tunne, että hänen
mielipiteellään on merkitystä.
(Anne Halttunen. Vanhempi psykiatrisessa
hoidossa-työkirja väylänä lapsen kokemuksien käsittelyyn)
Kommentit
Lähetä kommentti